6 redenen waarom jouw bedrijf een Facebook Messenger Bot nodig heeft

Wist je dat 80% van de bedrijven van plan is om Facebook Messenger bots in te zetten voor 2020? Dat is eigenlijk helemaal geen verrassing. Messenger bots zijn van enorme waarde voor bedrijven en kunnen zo geprogrammeerd worden dat ze allerlei taken uitvoeren — van klantenservice tot het creëren van brand awareness en zelfs het werven van nieuwe klanten!

Nooit gehoord van Facebook Messenger bots?

We zullen je uitleggen wat ze zijn en hoe ze werken. Hierbij zullen we kijken naar 6 interessante manieren om de bots toe te passen op jouw eigen bedrijf: 

Om te beginnen: Wat zijn Facebook Messenger Bots?

Over het algemeen is een chatbot (of kortweg: bot)  een stukje software dat kunstmatige intelligentie (in het Engels beter bekend als artificial intelligence) toepast om een menselijk gesprek te simuleren.

Op Facebook Messenger kunnen dergelijke bots vragen begrijpen en voorzien van een geautomatiseerd antwoord. Maar, dat is nog niet alles. Ze kunnen ook ‘slimmer’ worden bij elke interactie, waardoor ze kunnen worden ingezet als digitaal assistent! Dit is de reden dat de bots zo razend populair zijn geworden de afgelopen jaren. 

Ondanks dat het.. nou ja… robots zijn, voelt het communiceren met bots tegenwoordig helemaal niet zo mechanisch als je zou denken. Sterker nog, het zou zomaar kunnen dat je wel eens tegen zo een bot hebt gechat zonder dat je het doorhad!  

Facebook maakt namelijk gebruik van een tool – Natural Language Processing – welke het mogelijk maakt voor hun bots om de meest ingewikkelde gesprekken te begrijpen en een menselijke conversatie te voeren. 

Messenger bots werden doorgaans ingezet ter ondersteuning van de klantenservice, maar steeds meer bedrijven gebruiken de bots nu voor het automatiseren van hun sales en marketing.  

Waarom bedrijven Facebook Messenger Bots zouden moeten inzetten

Wat maakt Facebook Messenger bots nou zo een waanzinnige tool voor bedrijven? Het antwoord op deze vraag is eigenlijk heel simpel: de bots zijn snel, slim en flexibel!

Van het beantwoorden van vragen tot het versturen van geautomatiseerde content, Messenger bots kunnen zodanig geprogrammeerd worden dat ze allerlei (complexe) taken op zich kunnen nemen. Plus; omdat de bots altijd ‘aan’ staan, hoeven klanten niet meer te wachten op een antwoord! En dit laatste is een big deal, want uit onderzoek van eDigitalResearch is gebleken dat 73% van de mensen het liefst communiceert via een live chat.  

pastedGraphic.png

Facebook Messenger schijnt de meest populaire messaging app ter wereld te zijn. Volgens Statista heeft het momenteel 1.3 miljard actieve gebruikers per maand(!), dus als jouw bedrijf een Facebookpagina heeft, bestaat er een grote kans dat een klant graag via de chat wat meer informatie te weten komt. Volgens Facebook zijn er momenteel 300.000 bots actief op Facebook Messenger, wat slechts een speld in de hooiberg is vergeleken bij de 6 miljoen adverteerders op Facebook. Dit maakt het extra interessant voor bedrijven om een bot in te zetten en zich zo te onderscheiden van de concurrent!

Nog steeds niet overtuigd? Hier zijn nog eens 6 extra redenen waarom jouw bedrijf een Facebook Messenger bot nodig heeft: 

#1: Verbeter jouw klantenservice met Facebook Messenger Bots

Als je een bedrijf bent dat wordt doodgegooid met berichtjes via Facebook, is het integreren van een bot in je Messenger account een eenvoudige manier om tijd en geld te besparen op de klantenservice.

De bots kunnen zo worden ingesteld dat ze vragen kunnen begrijpen die gerelateerd zijn aan jouw bedrijf en hier honderden verschillende antwoorden op kunnen geven. Van tips & tricks tot veelgestelde vragen (FAQs), ze kunnen zelfs klanten doorverwijzen naar webpagina’s voor meer informatie! 

pastedGraphic_1.png

Messenger bots zijn ook voortdurend ‘aanwezig’, wat van gigantische waarde is in onze hedendaagse economie. Het is vele malen goedkoper om een bot in te zetten, dan om personen in te huren die 24/7 op de klantenservice zitten.

Een mooi voorbeeld hiervan zijn de bots van Google Ads. Hun bots beginnen met het delen van een formulier, waarin gevraagd wordt in welk product van Google je het meest geïnteresseerd bent. Vanaf daar zoomen ze in op de specifieke problemen waar je tegenaan loopt en als ze je niet goed genoeg kunnen helpen, verbinden ze je door met een menselijke medewerker van Google.  

pastedGraphic_2.png

#2: Verkoop meer met Facebook Messenger Bots

Een ‘getrainde’ Messenger bot kan ook bijdragen aan de verkoop! Neem bijvoorbeeld Lego. Hun Messenger bot stelt een aantal vragen (zoals je leeftijd en je budget) en helpt je zodoende op weg naar het juiste artikel. Wanneer je een artikel vindt waarin je geïnteresseerd bent, opent de bot direct een webpagina waarin het betreffende artikel reeds in het winkelmandje zit. Zo hoef je alleen nog maar te betaling te voldoen. Op deze manier fungeert de bot als een verkoopassistent, die potentiële klanten over de streep probeert te trekken om een aankoop te verrichten. 

pastedGraphic_3.png

pastedGraphic_4.png

Wat deze manier van sales zo mooi maakt, is het feit dat het volledige verkoopproces plaatsvindt in de Messenger app. Dit maakt het voor consumenten veel laagdrempeliger dan bijvoorbeeld een telefoongesprek.

#3: Stel je assortiment bij met Facebook Messenger Bots

Facebook Messenger kan ook relevante informatie verzamelen over je doelgroep en aangepaste berichten verzenden, gebaseerd op de voorkeuren van je doelgroep. Herbivore Botanicals doet dit heel goed. Hun bot is getraind om vragen te stellen en om voorkeuren te verzamelen, op basis van de antwoorden. Als het eenmaal weet in welke productcategorie je het meest geïnteresseerd bent, creëert het een gebruikersprofiel dat gebaseerd is op jouw antwoorden en gebruikt het deze informatie om meer content te delen die bij je wensen aansluit. 

pastedGraphic_5.png

Dit is van onkenbare waarde voor bedrijven. Als je bot eenmaal de juiste informatie heeft verzameld, kan het automatisch de advertenties personaliseren en afstemmen. Dit soort marketingcampagnes hebben vaak meer effect dan zelfgemaakte berichten. En, afhankelijk van je doel, kunnen ze ook resulteren in meer sales. 

#4: Houd je bedrijf Top-Of-Mind met Facebook Messenger Bots

Eén van de meest behulpzame toepassingen op Facebook Messenger is de mogelijkheid om nieuwsbrief-achtige berichten te versturen naar groepen (zogeheten content blasts). 

Hoewel het belangrijk is om dit niet te vaak te doen (want niemand houdt van spam), kan het toch een game-changer zijn voor jouw bedrijf. In slechts een kwestie van seconden kan je informatie delen over evenementen, sales, nieuwe producten en nog veel meer.  

pastedGraphic_6.png

Je kan deze content blasts ook combineren met je klant segmentatie. Bijvoorbeeld, als je ervan overtuigd bent dat een deel van jouw klanten geïnteresseerd is in een bepaald onderwerp, dan kun je ze een gepersonaliseerde blast sturen over het betreffende onderwerp. Je kunt gebruikers ook vragen om hun eigen content blasts samen te stellen, zoals de Wall Street Journal bijvoorbeeld doet. Op deze manier kunnen mensen hun eigen voorkeuren doorgeven en zelf beslissen wat, wanneer en hoe vaak ze informatie willen ontvangen van jouw bedrijf.