Wil je beroemd worden op TikTok?
Met 689 miljoen actieve maandelijkse gebruikers en een gebruikersbasis van 1 miljard, is het een van de grootste social media platforms en een lucratieve manier voor content creators en merken om hun invloed uit te breiden.
En dat is nog niet alles.
TikTok heeft een ongekende hoeveelheid betrokkenheid voor een social media platform.. De app heeft een betrokkenheid van 9,38% voor accounts met minder dan 1.000 volgers en 5,3% voor accounts met meer dan 100.000 volgers.
Om dit in perspectief te plaatsen: Instagram heeft slechts een betrokkenheid van 7,2% en 1,1% voor dezelfde volgersaantallen.
Het is dus eigenlijk heel logisch dat TikTok het platform aan het worden is voor content creators.
Wil jij ook genieten van alle voordelen die TikTok jou biedt? Hier is een compleet overzicht van hoe het TikTok algoritme werkt en hoe je als merk, bedrijf of maker TikTok views kunt krijgen.
Wat is het TikTok algoritme?
Het TikTok algoritme is een gepersonaliseerde aanbeveler van content binnen handbereik.
Zodra het erachter komt van welke content je niet genoeg kunt krijgen, zal het beginnen met het aanpassen van wat er verschijnt in je For You pagina op TikTok.
Na verloop van tijd zul je zien dat je For You pagina op de TikTok-feed verandert en verfijnder wordt naarmate het algoritme meer te weten komt over je kijkvoorkeuren en -gewoonten.
Best cool, toch?
Hoe werkt het TikTok-algoritme?
Tot voor kort was de werking van het TikTok algoritme een mysterie.
Gebruikers hadden wilde theorieën over hoe ze de zichtbaarheid van hun content konden vergroten, bijvoorbeeld door je video te taggen met #ForYou zou je op de aanbevolen feeds van mensen komen, het aantal views verhogen en meer volgers krijgen. In een persbericht heeft TikTok alle speculaties opgehelderd.
De app genereert aanbevelingen en prioriteiten op de FYP op basis van verschillende factoren, zoals:
– Interacties van gebruikers: Likes, comments, shares, follows, en content die je maakt.
– Video informatie: Bijschriften, geluiden en hashtags.
– Apparaat- en accountinstellingen: Taalvoorkeur, land van verblijf en apparaattype.
Wat betekent dit?
Je FYP op TikTok is 100% uniek voor jou. Het is een gecureerde feed gebaseerd op jouw voorkeuren en activiteitsgeschiedenis.
Wat heeft geen invloed op je plaatsing in het algoritme van TikTok?
Oké, nu we weten welke signalen je content in TikTok laten trenden, laten we eens duiken in dingen die geen invloed hebben op je plaatsing in het TikTok algoritme.
Je aantal volgers
TikTok baseert “Voor jou” pagina aanbevelingen niet op het aantal volgers dat je hebt. Natuurlijk, accounts met veel volgers krijgen meer engagement, maar ze krijgen GEEN voorkeursbehandeling.
Je eerdere video's
Maak jij je zorgen dat je track record op TikTok je kans om viraal te gaan gaat belemmeren? Niet doen! Het algoritme houdt GEEN rekening met hoe goed je vorige video’s hebben gepresteerd. Je laatste paar video’s die maar 100 views kregen zullen je niet tegenhouden om te slagen op het platform. Dit zal als muziek in de oren klinken van elke beginnende maker die nog geen grote aanhang heeft.
Wat voor content wordt niet opgenomen in het TikTok algoritme
Er zijn een paar soorten inhoud die het algoritme negeert en niet in je aanbevelingen zal zetten.
– De inhoud die je al hebt bekeken: als je de video eenmaal hebt bekeken, zie je hem niet meer terug in je FYP.
– Spam: als het algoritme content markeert als spam, dan zal het niet verder gedistribueerd worden via het TikTok algoritme.
– Potentieel verontrustende inhoud: dit omvat alles van illegale activiteiten tot grafische medische procedures en meer.
Hoe krijg je TikTok views en hack je het TikTok algoritme in 2022
De sleutel om het goed te doen op TikTok is om die ranking factoren allemaal te integreren in je content creatie.
Hoe krijg je meer views op TikTok? We hebben onze top tips op een rijtje gezet om je te helpen slagen op TikTok in 2022.
Hashtag onderzoek
Zoals eerder gezegd zal het gebruik van algemene hashtags zoals #ForYou je niet helpen om een plekje te veroveren op de feeds van mensen. Net als op Instagram moet je strategisch te werk gaan bij het gebruik van hashtags en de beste selecteren die betrekking hebben op je video en publiek.
Ga naar het tabblad Ontdekken, en je vindt de meest populaire hashtags. Kijk uit naar een vuurpictogram naast een hashtag. Dat betekent dat het trending is en veel tractie krijgt. Denk eraan: voeg alleen een hashtag toe aan je onderschrift als het aansluit bij je inhoud.
Wanneer het tijd is om je video te posten, dan kopieer je de meest relevante hashtags uit deze set en plak je ze in je bijschrift.
Gebruik trending liedjes en geluidjes
Een no-brainer, maar een essentieel onderdeel van je TikTok strategie is het inhaken op trends en deze relateren aan je niche. Je hoeft geen TikTok dansjes te leren als dat niet jouw ding is, maar je kunt de trending audio gebruiken om in te haken op alle betrokkenheid die het krijgt.
Hier is hoe je trending geluiden op TikTok kunt vinden:
– Scroll door TikTok: als je een geluid tegenkomt dat je leuk vindt, en het brengt je op een idee voor een video, klik dan op het geluid onder in het scherm en voeg het toe aan je favorieten. Je kunt op de audiopagina zien hoeveel andere makers het geluid hebben gebruikt en hoeveel mensen het hebben bekeken. Dit kan je een indicatie geven van hoe populair het is.
– Video-editor: open de TikTok video editor, navigeer naar “Geluiden”, en scroll door de top trending geluiden.
– Geluiden waar je volgers naar hebben geluisterd: als je toegang wilt tot dit waardevolle stukje informatie, moet je upgraden naar een TikTok pro-account. Navigeer dan naar je Analytics tab, en onder de Followers sectie, zul je zien welke geluiden je publiek het meest aanspreekt.
Ga naar het tabblad Ontdekken, en je vindt de meest populaire hashtags. Kijk uit naar een vuurpictogram naast een hashtag. Dat betekent dat het trending is en veel tractie krijgt. Denk eraan: voeg alleen een hashtag toe aan je onderschrift als het aansluit bij je inhoud.
Wanneer het tijd is om je video te posten, dan kopieer je de meest relevante hashtags uit deze set en plak je ze in je bijschrift.
Korte en boeiende bijschriften
In tegenstelling tot Instagram en Twitter, geeft TikTok je een maximale lengte van 300 tekens voor bijschriften. Met zo’n kleine hoeveelheid ruimte moet je elk woord laten tellen en ruimte laten voor hashtags. Stel bijvoorbeeld een vraag in de caption om de betrokkenheid te vergroten.
Ga de dialoog aan in de reacties
Begin het gesprek door een vraag te stellen in de reacties. Je wilt mensen verleiden om te reageren en als dat eenmaal gebeurt, houd je het gesprek gaande. Onthoud: hoe meer reacties je krijgt, hoe meer positieve interactiesignalen je naar het algoritme stuurt. Dat betekent ook dat je op elke reactie moet reageren! Maar in plaats van een emoji te posten, probeer iets te zeggen dat ervoor zorgt dat de persoon terugkomt en iets aan het gesprek toevoegt.